Praktické informace ke svatbě

Role svatební koordinátorky a její vlastnosti19.9.2018 | Autor: Kuba

V dnešní uspěchané době je zajisté každá kvalitní pomoc se svatebními přípravami vítaná.

Svatební koordinátorka by z mého pohledu měla být v první řadě spolehlivá, znalá etikety, vzdělaná, zkušená, nekonfliktní a empatická. Jakákoliv pozitivní vlastnost navíc bude sympatickým bonusem.

V obecné rovině se svatební dodavatelé v posledních letech často vezou na vlně zaneprázdněnosti a nesoustředěnosti, což občas platí i pro koordinátorky. Vyberte si tedy osobu soustředěnou a pečlivou (lépe řečeno precizní), s dostatkem času a vhodnou dávkou energie a nadšení. Na druhou stranu neočekávejte „chatování“ o půlnoci po sociálních sítích, to znakem kvality či profesionality opravdu není.

Dříve, než vás napadne, že si nevěsta s koordinátorkou musíte zejména skvěle rozumět, uvedu z mého pohledu velmi důležitou myšlenku. Koordinátorka by měla mít odvahu slušně upozornit na nevhodná rozhodnutí. Lidově řečeno s parťákem, který nevěstě vše s úsměvem odkýve se možná skvěle popíjí prosecco, ale svatbě takový přístup příliš přidané hodnoty nepřinese. Pojmenovat tedy nevýhody daných přání či požadavků a navrhnout vhodné alternativy, které přinesou lepší efekt nebo například finanční úsporu, považuji za velmi cenné – měla by to být koordinátorky práce a pravý znak profesionality. Slogan “připravíme svatbu přesně podle vašeho přání“ je tedy pro mne jen klišé. Zároveň ale musím bez pochybností uvést, že nevěsty považuji za osoby svéprávné a finální rozhodnutí je vždy jen a jen na nich, přestože se snažím vždy pečlivě povyprávět o výhodách a nevýhodách daných přání.

Jaké by tedy mohly být například pilíře koordinátorských služeb?

Čtenářky možná napadne, že koordinátorka by měla mít také schopnost nevěstu uchlácholit, například větou, že rozhodně nebude pršet a vše skvěle dopadne. Z mé zkušenosti jsou ale nevěsty rozumné a lidská míra opory a kvalitní servis jim bude dle mého názoru opravdu stačit.

Autor: Jakub Rožeň | Tento text je chráněn autorským zákonem.


Harmonogram svatebních příprav
Kalendář12.1.2015, aktualizace 10.11.2016 | Autor: Kuba

Jak možná sami zjistíte, svatební weby jsou často plné poměrně nepřesných či nepravdivých informací. Velmi mne zaskočily instrukce ohledně svatebních příprav na některých stránkách. Pokusím se tedy navrhnout variantu, která má větší logiku a nepřinese Vám starosti, či nepříjemná překvapení.

18 – 6 měsíců před svatbou

  1. Zjistěte si přibližné ceny různých typů svatebních prostor, dodavatelů a ostatních nákladů. Sestavit předběžný, ale reálný rozpočet bez znalosti trhu opravdu nelze. Často klienti počítají i s poloviční částkou, než je ta reálná a způsobuje to velké starosti.
  2. S partnerem si povídejte o hrubém konceptu svatby, Vašich představách a snech. Definujte, čeho se chcete vyvarovat a co naopak rozhodně nechcete vynechat.
  3. Nenechte se zahltit informacemi z webů a radami rodičů či přátel, nechte se pouze inspirovat.
  4. Odhadněte počet hostů, nutný počet ubytovaných, parkovacích míst apod.
  5. Navštivte vhodná svatební místa, ideálně bez požadavku přesného data.
  6. Sestavte reálný (byť předběžný) rozpočet svatby
  7. Před objednávkou svatebních prostor vždy kontaktujte matriku a dohodněte termín svatby s nejdůležitějšími hosty.

Důležité: Dokud matrika (či např. kněz) obřad nepotvrdí, nemůžete provést objednávku prostor! V této fázi příprav není možné podrobně plánovat průběh svatby a ani to není vůbec potřeba.

12 – 6 měsíců před svatbou

  1. Kontaktujte dodavatele. Pokud máte svatbu v lukrativním termínu nebo si přejete kvalitní služby, není vhodné váhat. Zároveň se ale nikdy nenechte tlačit do konkrétní objednávky, rámcová dohoda bohatě stačí. Dodavatelé, kteří nabízejí skvělý poměr ceny a kvality často bývají obsazeni i rok dopředu.
  2. Informujte hosty o termínu svatby – opět, čím dříve, tím lépe. Doporučení rozeslat pozvánky dva měsíce před svatbou je velmi nevhodné.
  3. Sestavte si harmonogram svatby, vhodná je konzultace s odborníkem. Detaily programu nejsou důležité, koncept ano. Harmonogram je pro svatbu zcela klíčový.
  4. Snažte se nemyslet na dekorace, je na ně dostatek času a Vaše úsilí je potřeba věnovat důležitým přípravám. Výzdoba by měla přijít na řadu “za odměnu“ výrazně později.
  5. Zkontrolujte rozpočet, případná rozhodnutí o úsporách řešte velmi opatrně. Úsporou 5% můžete snadno přijít o 50% kvality a úspěchu.

6 – 3 měsíců před svatbou

  1. V tomto období je vhodný čas na lehké vyrýsování prvních detailů, postupně objednejte dodavatele, upřesněte harmonogram svatby, dolaďte dort, domluvte svědky, ubytování, zpřesněte počet hostů apod. Zasedací pořádek nebo přesný rozpis ubytování rozhodně neřešte, vše se ještě ze strany hostů mnohokrát změní. Na jemné detaily je ještě brzy.
  2. Zkontrolujte platnost dokladů, připravte si rodné listy apod.
  3. Promyslete svatební cestu, návaznost na svatbu doporučuji, ale odjezd ihned po svatbě ne, sami uvidíte, že pár dnů po svatbě se bude hodit na organizační záležitosti.

3 – 1 měsíc před svatbou

  1. Pořád je dost času na konzultace s dodavateli, postupné ladění detailů apod.
  2. Objednejte si schůzku na matrice ohledně vyplnění formulářů
  3. Domluvte si schůzku v restauraci, projednejte všechny detaily, ideálně s písemným potvrzením, smlouvou či přesnější objednávkou. Objednávku se snažte nechat v detailech otevřenou a rozhodněte se např. dle odhadu počasí později (např. polévka x zmrzlina).
  4. Zařiďte květiny, dekorace, případně výslužky.
  5. Zkontrolujte rozpočet, případná rozhodnutí o úsporách řešte velmi opatrně. Úsporou 5% rozpočtu můžete snadno přijít o 50% kvality či úspěchu. V tomto časovém úseku, kdy možná rozpočet překročíte, to platí dvojnásob.
  6. Připravte svatební program (např. fotografie na slideshow), vyberte hudbu na obřad apod.
  7. Nenechávejte důležité věci na poslední chvíli

1 měsíc před svatbou

  1. Již je potřeba přesný harmonogram, jemné doladění všech detailů, rozeslání důležitých informací hostům i dodavatelům (kontakt na svědky, přesná adresa, čas a místo obřadu apod.).
  2. Doladění průběhu svatby – dle harmonogramu si projděte všechna svatební místa (obřad, přejezd, oběd apod.). Myslete na detaily, pokud uvedu příklad, zajeďte na místo obřadu, ukažte si, kudy přesně budete nastupovat, dohodněte, kolik je potřeba míst na sezení apod.
  3. Promyslete zasedací pořádek (pokud je potřeba) a také ubytování hostů. Počítejte s tím, že se ještě některé maličkosti změní.
  4. Vytvořte si seznam úkolů těsně před svatbou.
  5. Rozlučka se svobodou. Často je doporučována týden před svatbou, za mě nejhorší čas, lépe dříve. Ale je to jen na Vás, Vašem pocitu a povaze.

14 – 3 dnů před svatbou

  1. Pro klid kontaktujte dodavatele a hosty.
  2. Uzavřete poslední detaily (přesný počet hostů apod.).
  3. Nezmatkujte, nesnažte se zbrkle měnit pečlivě připravená rozhodnutí.
  4. Odpočiňte si, zvolněte pracovní tempo dle možností.
  5. Užijte si kadeřníka, kosmetiku, masáž nebo podobně.
  6. Doplňte seznam úkolů, připravte si soupis věcí, které nesmíte zapomenout (např. prstýnky, hudba na obřad, oblečení, doklady, peníze apod.). Čím přesnější seznam, tím lépe.
  7. Vyzvedněte vše potřebné u dodavatelů (vyvarujte se zařizování na poslední chvíli).
  8. Nachystejte si osobní věci dle soupisu úkolů.
  9. Komunikujte s hosty – bohužel, na poslední chvíli mají vždy nejvíce dotazů a změn.
  10. Relaxujte, žít přípravami 24 hodin denně není vhodné.
  11. Cokoliv Vás trápí řešte bezodkladně – všichni Vám rádi pomohou nebo Vás třeba jen ujistí.

3 – 1 den před svatbou

  1. Vyzvednutí šatů, květin apod.
  2. Splnění posledních maličkostí ze seznamu úkolů.
  3. Nezmatkujte, nesnažte se zbrkle měnit pečlivě připravená rozhodnutí.
  4. Sbalení věcí.
  5. Odpočinek…

Po svatbě

  1. Vyúčtování služeb, platby.
  2. Komunikace s dodavateli – vrácení šatů, odevzdání pronajatých prostor, převzetí fotografií apod.
  3. Vyřízení nových dokladů a vše, co souvisí se změnou jména.
  4. Recenze, reference, reklamace apod.
  5. Komunikace s hosty (poděkování, zveřejnění fotografií na památku apod.).
  6. Svatební cesta :)

Závěrem – každá svatba je zajisté zcela individuální, stejně jako snoubenci. Tento harmonogram zdaleka nezahrnuje všechno. Jen jsem chtěl upřesnit nebo opravit zcela zásadní chyby ve článcích, které se objevují na internetu. Konzultace jsou zajisté možné, stačí mne kontaktovat.

Autor: Jakub Rožeň | Tento text je chráněn autorským zákonem.


Pohodová nevěsta, pohodová svatbaVydáno 12. 8. 2018, autor: Kuba

Být v pohodě není vůbec snadný úkol. Svatební den bude asi jeden z nejdůležitějších a rozumná míra nervozity je nejen přirozeností, ale také sympatickým důkazem, že Vám na svatbě záleží.

Hned v úvodu tři důležité poznámky

Pohoda je důležitá už v době příprav. Jak připravit svatbu najdete v jiných článcích, ale když jsme u té harmonie, je jednoduše řešeno zcela zásadní, abyste si vybrali parťáky, se kterými si budete rozumět. Každá schůzka či konzultace se svatebními dodavateli by pro Vás měla být radostí. Nenechte se naopak omezovat, svatební přípravy by Vás měly svým způsobem trochu hýčkat a ujišťovat, že se máte na co těšit. Zároveň si nechte s důvěrou poradit a vše pečlivě vysvětlit.

Těsně před svatbou přijde pravděpodobně těžké období, pár hostů zruší účast, a ne všechny sny se Vám podaří připravit či realizovat. Vůbec nic si z toho nedělejte, nezapomínejte, že ostatní ženy (nevěsty) chyby nepřiznají. Uměle se tak vytváří pocit, že vše, vždy a všem klaplo na sto procent. Nikoliv, ale vůbec to nevadí. Malé chybičky jsou přirozenou a lidskou součástí svatby. Energii soustřeďte na důležité věci, aby se všichni včetně Vás ve svatební den cítili opravdu dobře. Navíc, místo hysterie si užijte maličkosti, třeba lázně, krátkou dovolenou nebo alespoň výrazně zvolněte pracovní tempo. Přijde Vám to zbytečné či nemístné? Vůbec, právě naopak! Pokud se Vám vyčerpávající a nudná předsvatební administrativa podaří přehodit na kamarádku či svatební asistentku, jedině dobře.

Ve svatební den se probuďte s úsměvem a důvěrou, že vše dobře dopadne. Už jen tím máte z půlky vyhráno. A přitom je to tak snadné!

Přípravy by neměly být nekonečně dlouhé. Stejně tak zavření se v nějaké komůrce nebo nadmíra alkoholu Vám na náladě určitě nepřidá.

Užijte si obřad. Upřímně, nenuceně a hlavně pomalu, není kam spěchat. Ta krásná půlhodinka se už nebude opakovat, prožijte ji.

Svatební harmonogram by neměl připomínat přesnost japonských rychlíků. Načasování přizpůsobte svým potřebám a ke spokojenosti hostů. Aby měl jakýkoliv program úspěch, musí přijít ve správný čas.

Před pár lety se stalo, že ve svatební odpoledne začalo silně pršet. Přesto nedošlo na obvyklé katastrofické scénáře. Nevěsta vylezla na stůl, usmála se, pískla na prsty a zavelela „jde se pařit!“. Byla to jedna z nejhezčích svateb, co jsem za 18 let praxe zažil, s obrovskou mírou spontánnosti, počasí navzdory. V úvodu píši, že pohodová nevěsta znamená pohodovou svatbu. A mám to statisticky dokázané.

Pokud se nevěsta usmívá, povídá si, tančí a užívá si výjimečný den, bude i svatba výjimečná. A malé chybičky pak každý s láskou přehlédne.

Závěr je pro mne velmi snadný – lépe, než Pavel Růžička to nevystihnu – nevěsta by měla být v klidu, nestresovat sebe ani okolí, nesnažit se vše stihnout na minutu přesně a prožít si svůj velký den bez okatého tlačení na pilu, stresu či shonu. Pokud si z článku odnesete i něco navíc, budu jedině rád.

Autor: Jakub Rožeň, svatební konzultant | Tento text je chráněn autorským zákonem.


Catering | Jídlo na svatbě v 21. stoletíVydáno 29. 8. 2018, autor: Kuba

Přestože nejsem ani šéfkuchař, ani gastro specialista, rád bych se s Vámi v tomto článku podělil o své mnohaleté zkušenosti se stravováním na svatbách.

Dostatek kvalitního jídla a pití ke svatebnímu veselí patří již po staletí. Pro zajímavost mohu na úvod připomenout, že když Ježíš proměnil vodu ve víno, bylo to právě na svatbě a bez historicky známé záchrany by se svatba vlastně vůbec nekonala.

Zatímco v historii se na svatbách hodovalo po mnoho dnů, v současné době se jedná na nejvýš o víkend a je tedy vhodné hosty nejen zasytit, ale pokrmy také zaujmout, a to poměrně za krátký čas.

Přestože už se těším, až níže popíši své nápady, musíme začít tématem hygieny. Desítky příběhů, jak svědkyně vezla na klínu "tatarák" po D1 či jak se na svatbě s rozpočtem půl milionu korun mylo nádobí ve škopku bez tekoucí vody vynechám. S naléhavostí ale připomenu, že svatba se musí konat v nekompromisně čistém prostředí a všichni zúčastnění dodavatelé by měli dbát na základní hygienická pravidla, aby připravené pokrmy byly zdravotně nezávadné. Jen tak budete mít jistotu, že si hosté odnesou skvělé zážitky, nikoliv střevní problémy.

Jak pojmout koncept stravování a kdo se o jídlo a nápoje postará není úplně lehké téma, rád Vám poradím v rámci konzultací. Byť nerad, musím ale prozradit, že jakákoliv neprofesionální varianta zatím nikdy nedopadla ideálně. Ať už se jedná o verzi každý z rodiny zařídí část či se spojí síly rodiny a profesionálů, výsledný efekt nebývá perfektní. Stejně tak prosím nezapomínejme, jak složitá je cesta pokrmu či nápoje z velkoobchodu až na svatební tabuli. Dostatečný prostor v (chladícím) voze, velkokapacitní lednice a mrazáky, stovky kusů příborů a talířů, desítky ubrusů.. a to je jen úplný začátek. Doporučuji tedy nechat svatební stravování na profesionálech, navíc, zvláště mimo Prahu najdete menší firmy se skvělými referencemi, které se o náročný úkol postarají s lehkostí a za rozumné peníze.

Největší změny ve stravování zažívá nejen celkový koncept, ale také svatební oběd. Ten by měl nyní reflektovat velmi častá dietní omezení svatebních hostů. Více druhů pokrmů bývá pro větší množství osob nereálné nejen připravit, ale také dle zasedacího pořádku správně servírovat. S velkým nadšením mohu doporučit oběd, kdy je servírovaný pouze předkrm a polévka a hlavní chod je formou rautu. Stále se jedná o velmi důstojnou variantu nejen pro nejbližší rodinu, ale řešení také velmi praktické.

Protože grilovaným večeřím se věnuji v jiném článku, mohu přejít k nápadům, které zahrnují celkový koncept jídla a nápojů na svatbách. Stylem mne nejvíce láká kuchyně jižní Evropy – menší porce (vč. španělských tapas), lehké, kvalitní a čerstvé suroviny nenáročné na přípravu a například průběžné servírování. To je přesně to, co svatby v 21. století z mého pohledu nutně potřebují!

Česká kuchyně nemusí nutně zůstat pozadu, jen porce mohou být menší a strava lehká. Správně připravená svíčková z vyzrálého hovězího s odlehčeným knedlíkem se dá bez debat servírovat i v srpnovém počasí.

Vše by mělo ale začínat přivítáním hostů, ať už je svatba kdekoliv, doporučuji hosty rozmazlovat od začátku do konce, průběžné servírování je opravdu velmi důležité.

Úplným základem konceptu, který pozvedne Vaši veselku do opravdu jiné dimenze může být:

Z moderních dobrot mohu doporučit např. ryby, cizrnové kuličky, mini caprese, domácí sorbety, kvalitní zeleninové saláty a ovoce, domácí paštiky, vyzrálé hovězí maso, drůbež, kvalitní šunky a sýry, zeleninové dorty (Quiche), domácí chléb apod.

Pokud Vás tyto myšlenky zaujaly, nezapomeňte prosím tento koncept doplnit vhodnými nápoji, jak jistě tušíte, sud piva a krabicové víno Vám v 21. století stačit nebude.

Pro zajímavost, na svatbách jsou velmi populární, ale často opomíjená lehká růžová vína, jejich spotřeba může dokonce dosáhnout podobného množství jako u vín bílých, což je informace poměrně překvapivá. Velké nadšení obvykle způsobí také sekty, ideální jsou ale samozřejmě prosecca.

Autor: Jakub Rožeň, svatební konzultant | Tento text je chráněn autorským zákonem.


Květiny, dekorace a květinová výzdobaVydáno 15. 8. 2013, aktualizováno 7.1. 2017, autor: Kuba

Svatební dekorace jsou trendem, který je stále na vzestupu a bez výzdoby se neobejde žádná větší svatba. Přestože kvalita výzdoby se z mého pohledu rok od roku zlepšuje – a tím myslím styl či vkus – zároveň bohužel dochází k obrovské časové náročnosti příprav. I výběr takové maličkosti jako jsou ubrousky, může vést k uspořádání dívčího večírku a materiál, barva nebo velikost jsou pak zbytečným tématem na mnoho hodin. Nevěsty obvykle podnikají zcela ukvapené kroky a vše, co je do správné barvy či stylu okamžitě patří do nákupního košíku a pak se často (třeba i rok před svatbou) doma doslova hromadí dekorace různých tvarů, materiálů a stylů. Nejen, že tento styl nákupů je jednoznačně nejdražší, ale zároveň vzniká problém, jak poté výrobky sjednotit. Zároveň není neobvyklé, že se Váš vkus během příprav trochu změní anebo Vaši volbu může později cokoliv ovlivnit. Není tedy vhodné nákupy uspěchat. Dekorace se v posledních letech často stávají hlavním tématem svatebních příprav a zcela neprávem zastiňuje témata daleko důležitější, včetně těch organizačních. Nenechte se tedy zlákat vnitřním nadšením a výzdobu si nechte na později za odměnu, až budete mít splněné ostatní předsvatební úkoly.

Jak začít?

  1. Utřiďte si myšlenky o Vašich základních přáních a představách.
  2. Třeba na webu svatebního místa si na fotografiích prohlédněte, jak jednotlivé styly či barvy do prostředí zapadají a jak na Vás působí.
  3. Klidně se poraďte u vínka s přáteli, inspirujte se svatebními weby (doporučuji zejména zahraniční), ale do Vašich přání si nenechte příliš zasahovat.
  4. Ujasněte si konkrétní představu stylu a barvy svatby.
  5. Zjistěte velikost svatební tabule, nutný počet květin, ubrusů, svícnů, ubrousků apod.
  6. Sjednoťte Vaše přání a požadavky s nabídkou na trhu.
  7. Koncept uzavřete, přesuňte své síly na další (důležité) svatební zařizování.
  8. Například měsíc před svatbou vše objednejte nebo nakupte, dle aktuálního přání, rozpoložení, rozpočtu a situace.

Tipy

  1. Pokud budete kytkou házet, nechte si vyrobit menší (levnější) kopii té svatební.
  2. Nezapomeňte na spoustu svíček! Kromě alespoň stovky čajovek na svatbu rozhodně patří i větší svíčky, udělají velkou službu jak na tabuli, tak na svatebních fotografiích a večer pomohou vytvořit skvělou atmosféru.
  3. Myslete na "eko stopu" Vaší svatby, kilometr umělé organzy opravdu není potřeba. Stejně tak se pokuste najít po svatbě pro dekorace nové využití. Osobně dávám většinu materiálů do dětských výtvarných a divadelních kroužků, využít můžete také různé svatební bazary.
  4. Výběr květin konzultujte co nejdříve s odborníkem, ať nejste později zklamaná. Každé roční období má své výhody a nevýhody. Pokud budete trvat na nevhodném druhu, květiny brzo uvadnou nebo budou neúnosně drahé.
  5. Při objednávce květin buďte velmi přesní a důslední, abyste obdrželi přesně to, co si přejete a květiny byly opravdu čerstvé. Velmi často se stává, že barva květin zcela neodpovídá požadavkům nevěsty pak např. vůbec neladí s doplňky.
  6. Místo řezaných květin můžete použít na výzdobu i hrnkové a po svatbě je rozdat kamarádkám místo výslužek. Možná tím uděláte dobrý skutek*

*Pěstování řezaných květin v Africe za otřesných podmínek (jak pro zaměstnance, tak pro přírodu) považuji za velmi problematické. Květiny se odtud dostávají do ČR přes holandskou burzu. Konzultace jsou zajisté možné, stačí mě kontaktovat.

Autor: Jakub Rožeň, svatební konzultant | Tento text je chráněn autorským zákonem.


Hudba na obřadVydáno 20. 8. 2014, autor: Kuba

Jedním z náročnějších úkolů snoubenců je vybrat oblíbenou hudbu na obřad.

Na čem záleží? Zejména na Vašem vkusu a typu prostředí. Není to ale tak jednoduché, každá část obřadu je specifická. Vhodně zvolit skladby pro konkrétní okamžik je velmi důležité.

Kolik skladeb bude potřeba a jaké? Záleží na typu obřadu, nejčastější varianta je:

  1. Příchod ženicha – obvykle pop-rocková instrumentálka, dejte pozor, ať výběrem nezastíníte příchod nevěsty.
  2. Příchod nevěsty – písničku ať si vybere přímo nevěsta, měla by být v harmonii s její povahou. Zároveň by měla vystihovat prostředí obřadu a okamžik příchodu k oltáři.
  3. Podkres během obřadu – v některých pasážích je velmi tichá instrumentální hudba skvělá, často se využívá např. Forest Gump.
  4. Prstýnky a polibky – asi nejtěžší úkol pro snoubence. Tato píseň musí pomoci vyvolat emoce a evokovat v hostech spontánní potlesk. Ideální je hudba, která je na začátku klidnější (prstýnky), ale poté nastoupí dynamická pasáž (polibky). Zde bohužel skladba typu Enya, Whitney Houston či klasická hudba opravdu nefunguje a silný zážitek je potřeba podpořit energickou hudbou.
  5. Gratulace – počet skladeb dle počtu hostů, např. 40 hostů Vám bude blahopřát cca 12 min. Určitě jsem pro, aby hudba byla v závěru obřadu uvolněná, nicméně myslete prosím na to, že v prvních minutách jsou na řadě rodiče a příbuzní. Dojaté mamince při gratulaci punková hudba radost neudělá. S úplným uvolněním tedy raději počkejte až na další skladby.
  6. Špalír – čím veselejší a "emočně plná" skladba, tím lépe. I feel good, I like to move it, move it, Don´t worry, be happy - hodí se cokoliv. Špalír je navíc v kombinaci s bublifuky skvělý moment pro fotografy.

Úvodní poznámka: Tento pilotní článek na hraně fejetonu a úvahy připravuje úvod pro obsáhlé informace a videa, které začneme připravovat v roce 2018.

Pravá podstata svatbyVydáno 13. 12. 2017, autor: Kuba

V této úvaze nemám ambice striktně určit, co je na svatbě vlastně nejdůležitější. Alibisticky nechám rozhodnutí na Vás a spíše se vymezím proti článkům a informacím, které se v posledním roce šíří jako lavina.

Internet byl vždy plný zaručeně pravých a správných informací. Naštěstí úroveň článků byla neslavná, a tak každá rozumná nevěsta brzy postřehla, že tudy cesta nevede. “Zaručeně správné“ informace však v posledních měsících dostávají nový kabátek, ve kterém se tváří profesionálněji, a tak zmatou i zkušenou čtenářku. Přeci jen výroky “V praxi se nám osvědčilo“; “Trendy byly vyhlášeny v lednu“; “Tato varianta má 3 výhody a 3 nevýhody“; “Svatba musí mít brzy určený styl“ apod. se laicky těžko rozporují. Navíc podobně zkratkovité myšlenky vzápětí potvrdí desítky diskuzních fór a inzerenti tyto PR články přímo zbožňují.

Velmi si vážím jakékoliv upřímné snahy pomoci nevěstám s přípravami. V Čechách se to ale příliš nedaří a místo statečného kormidlování svateb kurzem do 21. století vzniká situace, kdy se loď – jakkoliv naoko naleštěná a vystrojená – rychle potápí.

Bohatě stačí, že zcela zmateně hledáme inspiraci ve Francii, Británii, USA či v horším případě Rusku. Aby to nebylo úplně marné, přidá se pro jistotu trochu ECO, trochu BIO a těsně před ztroskotáním vykřikujeme, že svatba měla základy ve slovanství. Ideálně v situaci, kdy umělohmotnou organzu energicky schováváme do podpalubí.

I bez těchto moderních vymožeností nemáme úplně pevné základy – z logiky věci stojíme po desítky let jednou nohou na východě a jedno na západě. Možná bychom si alespoň v tomto měli konečně vybrat a pořád neváhat. Mimochodem, z mého pohledu Slováci tu svatební transformaci zvládají výrazně lépe (nebo se alespoň důstojně snaží), byť s pevnými kořeny ve svých tradicích, náboženstvích a zvyklostech. Neotáčí se zády, my vlastně ano.

Naléhavě prosím, abyste si uvědomili, že naprosté základy, jako bezpečnost, pohostinnost, radost, vřelost a láska či péče o své hosty z ničeho nic nahradily témata naprosto prázdná – styl, trend, laciná pompéznost a pinterest. Z mého pohledu se jedná o vývoj naprosto nesprávný, bez jakékoliv šance na dlouhodobou perspektivu nebo hodnotu. Je jen otázkou času, kdy svatební odborníci opět zavelí – tentokrát naštěstí správně – zpátky ke kořenům! Přestane se řešit, zda si host utře “hubu“ starorůžovým či lososovým ubrouskem a všem zas bude opravdu dobře! Už aby to přišlo!

Více informací: Kurzy pro svatební koordinátorky nebo osobní konzultace.

Děkuji za přečtení, Jakub Rožeň, 4.12.2017


Sladké dobroty na Vaší svatběVydáno 10. 12. 2013, autor: Kuba

V úvodu článku rozhodně nesmí chybět dvě důležitá slůvka – kvalita a kvantita.

Naštěstí pomalu končí časy, kdy celé rodiny pekly s předstihem velké množství všech možných druhů sladkostí, chystaly se výslužky a v cukrárnách se objednávaly celé přepravky zákusků. Naopak se prosazuje kvalita před kvantitou. Ta sice něco stojí, ale ve skutečnosti ušetříte. Díky vybraným surovinám, lehkým krémům a cukrářským specialitám nebudou hosté přecpáni a unaveni. Kvalita zařídí přesně to, co potřebujete – nadšení hostů a pozitivní atmosféru na Vaší svatbě.

Koláčky

Jakkoliv to může znít absurdně, na svatbu doporučuji pouze tvarohové koláčky. Mák totiž hosté moc nejedí z obavy před zrnky mezi zuby, povidla nejsou u mladší generace v kurzu a oříšky riskujete alergický záchvat. Na prvním místě je ovšem domácí výroba, nejlepší suroviny a čerstvost. Výběr druhů je jen na Vás.

Svatební dort

Dnešní možnosti výroby svatebních dortů jsou opravdu bez hranic. Sympatickým trendem jsou různé příchutě jednotlivých pater. Kromě možnosti výběru vzniká také přirozený prostor pro konverzaci.

Narovinu si pojďme říci, že marcipán, díky kterému velké dorty drží, není žádným letním hitem. Za poslední dva roky měly nejvýraznější úspěch dorty zcela "obyčejné" – cheesecake, medovník a klasický čokoládový dort. I zde není problém objednat více dortů a hostům dát vybrat, navíc budete mít během nakrojení tři pokusy na dokonalou svatební fotku :)

Novinkou jsou také cupcakes, tedy jednotlivé dortíky. Nemusí mít nutně tvar muffinů, letos mě nejvíce zaujal tvar slzy a výběr z jogurtové a tvarohové příchutě.

Úžasné je také zkombinovat krájení dortu s uvolněným odpoledním přípitkem. Pokud Vás tento nápad zaujal, zkuste barevně sladit dort a přípitek. Příkladem pro letní měsíce může být limetkový dort a mojito.

Upřímně trochu nechápu velikost dortu doporučovanou cukráři. Z dortu obvykle zůstane velká část a zbytky do výslužek příliš vhodné nejsou.

Výslužky

Doba, kdy se do take away krabiček nacpe vše, co zbude, bohužel stále nekončí. Pokud se rozhodnete pro klasické koláčkové výslužky, myslete prosím na čerstvost a vzduchotěsný obal – celofán. Úžasné a moderní jsou různé pozornosti – malá lahev vína s vlastní vinětou, zaslaná svatební fotka s poděkováním novomanželů, belgická pralinka v dárkové krabičce apod. Zajímavým nápadem je na dekoraci využít hrnkové květiny a místo výslužek je po svatbě rozdat hostům.


Výběr svatebního fotografaVydáno 7. 12. 2013, aktualizováno 6. 2. 2017, autor: Kuba

Určitě jste si už všimli velmi široké nabídky svatebních fotografů. Jejich běžná cena je šest až osmnáct tisíc korun, někdy i výrazné více. Protože video služby ustupují do pozadí, věnujte prosím výběru služby velkou pozornost – je to vlastně Vaše jediná památka, navíc na celý život. Kvalita služeb se velmi liší a vyšší cena nebo delší praxe kvalitu nezaručují.

Důležité faktory služeb a pořadí důležitosti

Rozhodně doporučuji osobní setkání s fotografem (nebo i více fotografy), porovnejte přístup, sympatie, nadšení, lidskost, povahovou neutrálnost apod. To bych ale trochu předbíhal. Nejprve se inspirujte např. v zahraničí a ujasněte si, jaký styl Vám vyhovuje. Váš styl (možná lépe řečeno vkus) porovnejte s nabídkou a porfoliem svatebních fotografů na trhu. Váš dodavatel potřebuje důvěru a volnost, včas se tedy rozhodněte, zda je to opravdu ten pravý. Nečekejte prosím, že fotografa přemluvíte k jinému stylu, než je mu vlastní.

Přestože tento obor není má specializace, vídám poslední dobou několik trendů.

První spočívá v použití systémových blesků, což má řadu výhod (světlo si fotograf vytvoří i tam kde není) i nevýhod (blesk může úplně změnit atmosféru daného snímku).

Druhým zajímavým trendem je „available light photography“, tedy využití přirozeného světla. Dnešní fotoaparáty vyšších řad umí fotit i za velmi slabého osvětlení a v kombinaci se světelným objektivem fotografie můžou dokonale zachytit danou atmosféru. Navíc fotograf neruší obřad nebo zábavu neustálým "blejskáním".

V poslední době je také rozšířené fotografování pomocí teleobjektivu (z větší dálky). Díky tomu se hosté chovají přirozeně a fotograf kolem nich nemusí neustále poletovat. Na druhou stranu široký objektiv (fotografování z blízka) umožňuje vytvořit lepší prostorovost a diváka doslova vtáhnout do děje. I proto potřebujete osobnost, která bude hostům sympatická! Nejlepší fotografie jednoduše vznikají zblízka!

Dnešní svatební fotografie může být silně zaměřena na kvalitní post produkci, tedy úpravu fotografií. Zda si přejete fotografie jen lehce vyretušované, či zářivé (až kýčovité) barvy, fotomontáže apod. je jen na Vás. Vše pečlivě domluvte, ať jste s výsledkem opravdu spokojeni. Pokud vyžadujete důraz na postprodukci, není vhodné volit reportážní styl focení.

Určitě fandím reportážnímu stylu fotografování a vyprávění příběhu pomocí fotografií, není ale vždy nutné, aby fotograf nevěstu "znervózňoval" již od brzkých ranních hodin, všechny detaily je lepší předem dohodnout. Stejně tak je velmi častou chybou, že se balíček služeb – omezený množstvím hodin – "plýtvá" právě na přípravy. Zachycení večerní atmosféry je nesmírně důležité, pokud tedy máte omezené finance, zvažte vhodný rozsah služeb. Delší časové balíčky fotografů velmi doporučuji (!), dodavatel se lépe sžije se svatebními hosty a fotografiím dodá nový rozměr. Pro jistotu připomínám, že fotografie jsou památkou na celý život, rozhodně není na místě šetřit.

Focení novomanželů je skvělý prostor, jak využít kreativitu fotografa. Fotograf je tam pro Vás – využijte ho! Novomanželské fotografování se snažte rozdělit na dvě nebo více částí. Přestože v zahraničí je zcela běžné mnoha hodinové focení, je důležité si uvědomit, že neprobíhá ve svatební den. V den svatby doporučuji focení věnovat max. 2 x 30 min, aby se hosté nenudili, stejně tak ženich si někdy od focení rád odpočine a navíc – Váš čas je v den svatby velmi vzácný. V případě, že plánujete obřad v odpoledních hodinách, není špatným nápadem focení před obřadem. Na vše bývá větší klid. Ale potom je nutné počítat s tím, že ženich před obřadem uvidí nevěstu, byť třeba v letních šatech.

Nezapomeňte prosím na svatební fotoknihu. Ideálně ji objednejte předem u vybraného fotografa. Znáte to – po svatbě nebude čas. Závěrem citát z Kvalitnifotky.cz: "Digitální éra nám dala pomalu zapomenout na to, jak vypadá fotka na fotopapíře. Nechali jsme se strhnout jednoduchostí digitální prezentace a zapomněli na kouzlo, které souvisí s vyvolanou fotografií. Ta vůně a cesta, kterou urazila, jí dávají nový rozměr."

Konzultace a poděkování: Jindřich Štěrba, svatební fotograf a Jan Tichý, svatební fotograf


Časté problémy na svatbáchVydáno 4. 12. 2013, autor: Kuba

Přestože je povědomí o nevhodnosti únosu již poměrně rozšířené, na svatbě na Vás čekají i další nástrahy.

Focení

Problém: focení po obřadě = nekonečné čekání hostů, špatná nálada.
Řešení: nenechte hosty čekat na parkovišti apod., zajistěte občerstvení a program, zkraťte focení na minimum.
Problém: dlouhé odpolední focení = nuda na svatbě, čekání na novomanžele.
Řešení: část focení během odpolední siesty hostů, část v podvečer (za jemného světla), max. 2 x 30 min.

Únos nevěsty

Problém: velmi nešťastný zvyk, který zkazí každou svatbu.
Řešení: neunášet nevěstu, únos nahradit krátkými úkoly pro novomanžele.

Příliš aktivní kamarádi

Problém: je pozdní večer, hosté začínají konečně tancovat, kamarád přichází s velmi dlouhou či nevhodnout aktivitou, svatební zábava je u konce.
Řešení: přátelé by měli dopředu vědět, kdo má aktivity na zodpovědnost a s ním vše předem domluvit. Stejně tak má být vymezený čas na podobná překvapení. V obecné rovině, zasahovat do zábavy po 22 hodině považuji za nevhodné.

Špatně sestavený harmonogram

Problém: hosté se neorientují, připravené aktivity přichází v nevhodný čas, hosté se nudí, avizovaný program se ruší či přesouvá apod.
Řešení: profesionální konzultace, logické uvažování a plánování, nezveřejňovat harmonogram z důvodu možnosti operativních úprav.

Organizace svatby

Problém: svatba na hosta působí nepřipraveně, špatná organizace apod.
Řešení: organizaci věnujte maximální pozornost, přestože Vás více baví třeba svatební dekorace. Uvolněnost a pohoda není to samé jako zmatek.


Grilování na svatběVydáno 29. 11. 2013, autor: Kuba

Časté jsou Vaše dotazy na grilování během svateb. V rámci narozenin či vesnických oslav rozhodně grilování velkých kusů masa fandím. Na svatbě ovšem vůbec.

Proč negrilovat celá prasata?

Proč grilovat v malém množství?

Je nějaký kompromis?

Kompromisem může být drůbež, šunka od kosti, kýta, či maso z udírny. Nejsem odborník, ale i v tomto případě dávám přednost naporcování a přípravě v profi troubě, někdy je částečně vhodná i parní.

Osobně se snažím některé produkty přesouvat z grilu do trouby, jedná se například o lososa, kuřecí kapsy apod. Fandím také grilování na ovocných pilinách, dřevěném uhlí či profi elektrickým grilům.

Velmi důležité je zajisté kvalitní maso, čerstvé bylinky a koření. Co budete grilovat je jen na Vás.


Svatba a internetVydáno 28. 11. 2013, autor: Kuba

Internet je bez pochyb hlavní nástroj pro svatební přípravy. V ČR se ročně koná přibližně 60 tisíc svateb a jedná se tedy o business v řádech miliard korun. Magické slovo "svatební" doporučuji tedy při vyhledávání používat co nejméně.

Sami při přípravách zjistíte, že svatební svíčka je třikrát dražší než stejná bez použití magického slůvka. To platí pro všechny služby - prstýnky, fotografy, šaty, dekorace, dorty apod. Doporučuji tedy podvědomě ke svatbě přistupovat jako k rodinné oslavě (alespoň částečně) a podle toho také některé služby vyhledávat.

Internetové diskuze nechám bez komentáře, ať už se jedná o návody, jak zhubnout za tři dny do šatů či skryté reklamy typu Maruška dělá nejlepší koláčky na světě. Trávit na diskuzních fórech dlouhé hodiny je z mého pohledu zcela zbytečné.

Svatební články na webu jsou obvykle PR články a mají často jediný úkol – zobrazit co nejvíce reklam. Zde se setkáte s prázdnými výroky jako ""Svatbu bez koordinátorky si neumím představit" či "Svatební šaty jsou obvykle bílé". Zajímavé jsou rozhodně trendy ve světě, zkuste například prohlédnout obrázky na klíčová slova "wedding decoration 2014" nebo "wedding nature decoration". Do žádných trendů či rad se rozhodně nenechte tlačit, dejte zejména na svůj názor, sny a přání. Nechte se pouze inspirovat.


Hudba na svatběVydáno 20. 11. 2013, autor: Kuba

Nezapomeňte prosím, že u oběda je hudba z rádia velmi nevhodná. Připravte si CD či mp3, výběr hudby je jen na Vás, měl by být klidnější, zajisté ne monotónní. Vhodné je cokoliv, co doplní svatební atmosféru a udělá Vám radost.

Svatební "zábavové" kapely mají v poslední době asi jedinou výhodu – a to je tradice. Můj subjektivní názor a dojem je zcela jednoznačný – klienti se berou v pozdějším věku, hosté jsou rádi, že se o ně někdo celý den stará, že konečně vidí své přátele či rodinu a odpočinou si. "Řádění" na tanečním parketu ustupuje zřetelně do pozadí každým rokem, zvláště pak u hitů jako Jede jede mašinka. A platit kapele za vystoupení na úrovni průměrného karaoke? To ne. Čeho si opravdu vážím jsou kapely specializované na konkrétní žánry a nechlubí se osmi hodinovou produkcí. Kratší kvalitní vystoupení ve správný čas totiž fungují zcela dokonale.

Další úžasnou možností jsou (nejen v odpoledních hodinách) písničkáři nebo například smyčcová tria, která hrají moderní melodie po vzoru Piano Guys (Coldplay, Adele apod.).

Svatební DJe hodnotit nechci – sám jsem tuto náročnou profesi léta vykonával, nicméně všem šikovným klukům vzkazuji, že díra na trhu je obrovská. Profesionální DJ je pro moderní svatbu velmi vhodné řešení, moderování, regulace hlasitosti, hudba na přání - výhod je spousta. Jen prosím buďte při výběru pečliví a opatrní.

Vlastní mp3 playlist by správně v kategorii "Hudba na svatbě", vůbec neměl být, je to velmi nešťastné řešení. Jsou ale i zkušenosti, kdy se ženich svým playlistem skvěle trefil nebo je to také příjemná varianta pro klidnější svatby, kde se velká zábava neočekává. Kapela je drahá a hlučná, kvalitních DJ´s je málo.. takže v některých případech - proč ne.


Komunikace s hosty před svatbouVydáno 18. 11. 2013, aktualizace 1. 2. 2017, autor: Kuba

Složitá komunikace s hosty trápí většinu nevěst. Ať už tedy posíláte hromadné emaily či spravujete přehledný novomanželský web, nedoufejte, že si informace hosté budou pečlivě číst či dokonce pamatovat.

Osvědčené rady:

  1. Vytvořte netradiční svatební oznámení, které hosty upoutá a zaujme
  2. Komunikujte klasickou poštou, osobně a telefonicky
  3. Vše důležité hostům vytiskněte, nepřehánějte množství informací
  4. Zvažte načasování komunikace (tj. Najde host půl roku po zaslání mapu?)
  5. Zvažte načasování komunikace (Najde host půl roku po zaslání mapu?)
  6. Snažte se informace neměnit. Zmatek, nejasnosti a nepřesnosti jsou pro hosty matoucí. Vše tedy zašlete, až když máte klíčové služby zajištěné.

Informace, které host potřebuje:

  1. Přesná adresa, mapa, dopravní informace
    1. Info o případném problému s nevhodnou trasou GPS navigace
    2. Aktuální uzavírky, objížďky a jiná omezení
    3. Info o případné svatební koloně
  2. Přesný čas obřadu (harmonogram dne je lepší neuvádět)
  3. Vhodné oblečení a základní informace o svatbě
  4. Organizační pokyny - možnost parkování, převlečení, ubytování, pravidla apod.

Velkou pozornost prosím věnujte přesným adresám a místům konání. Je velmi stresující, pokud host nemůže pár minut před obřadem najít správný kostel apod. Opravdu vhodné je spolu s pozvánkou poslat mapku, upozornit na případné uzavírky, jednosměrky v centru města, komplikace, správný sjezd z dálnice apod. Je pro Vás přeci důležité, aby hosté přijeli včas a dobře naladěni.

Harmonogram svatby prosím předem neuvádějte. Přestože interně je velmi potřebný, při zveřejnění je prostor na změny nulový. Změny na poslední chvíli nebo přiznaný časový skluz nepůsobí dobře. Hostům bohatě stačí základní časy, například obřad a oběd. O vše ostatní se má postarat moderátor, koordinátor nebo svědek.

Nepříjemný, ale zcela pravdivý je také fakt, že hosté často ruší účast na poslední chvíli. Žijeme v uspěchané době, navíc snoubenci se berou v pozdějším věku, mají tedy starší kamarády. Ti mají své povinnosti, děti, služební cesty apod. Smiřte se tedy se změnami na poslední chvíli předem, zbytečně by Vás to mrzelo.

Aktualizováno: 2/2017


Výběr prostor na svatbuVydáno 17. 11. 2013, aktualizováno 1. 2. 2017, autor: Kuba

Správně vybrat prostor na svatbu je bez pochyb zcela stěžejní a rozhodně nedělejte žádné kompromisy. Ostatně, těch během příprav budete muset udělat opravdu hodně. Kvalitní svatební místa s dlouhou tradicí mají často obsazeno i na dva roky dopředu.

Hlavními aspekty při výběru prostor by mělo být:

Při výběru místa by Vás měla již na první schůzce oslovit ochota a vstřícnost, která ovšem musí trvat během všech jednání. Přehledný rozpočet bez skrytých poplatků by měl být naprostou samozřejmostí. Vyberte si prostor, ve kterém se budete brzo cítit opravdu dobře. Hosté by se neměli "rozutéct" po členěném prostoru (chodby, salonky, schodiště apod.) a pokud už si podobný prostor vyberete, zařiďte programem, aby se často vraceli do centra dění. Nevybírejte si samostatná sklepení, prostory bez zahrady, případně bez kvalitní vzduchotechniky či klimatizace. Pokud to počasí dovolí, venkovní prostory jsou zcela ideální, zajisté ale myslete i na mokrou variantu.

Nerozdělujte prosím důležité aktivní prvky svatby, např. nápoje a místa na sezení v jedné místnosti, hudba v druhé. Co se týče večerní zábavy, menší plnější prostor je lepší, než moc velký (poloprázdný), což platí i pro celou svatbu obecně.

Z mnohaleté zkušenosti vím, že majitelé prostor si bez vědomí klientů občas domluví i další zakázku ve stejný den. Ať už se jedná o volební meeting ČSSD na zahradě, či druhou svatbu v salonku, je to velmi nepříjemné. Vyžadujte v objednávce podmínku, že Vás nebude nikdo rušit. Dále se občas stane, že se změní majitel nebo přijde vyúčtování za elektřinu a ze dne na den se změní např. cena pronájmu. Je tedy opravdu vhodné podepsat smlouvu co nejdříve a do objednávky pečlivě zahrnout vše domluvené.

Fakturační údaje

Entertainment service s.r.o.
Betlémské náměstí 251/2
Praha 1 - Staré město, 110 00
IČ: 282 14 803

Jakub Rožeň, jednatel

es@es4u.cz

Poptávkový formulář

Rok narození:
E-mail:
Telefon:
Termín kurzu:
antiSPAM - napište číslo dva:

Tento formulář slouží k předání kontaktních údajů zájemců o kurz svatebního koordinátora. Zadané údaje budou použity výhradně za účelem vytvoření nabídky služeb. Kontaktní údaje jsou uchovávány maximálně 365 dnů od předání. Po této době budou kontaktní údaje zájemce u naší společnosti smazány. Zájemce má právo požádat o odstranění svých kontakních údajů u naší společnosti kdykoliv, a to odesláním požadavku na e-mail es@es4u.cz. Údaje nejsou předávány třetím stranám.